به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از "منبری ها"در مورد جنگ تحمیلی ایران اظهار نظرهای زیادی شده است اما فارغ از همه این اظهار نظرها، دفاع مقدس ما دارای دستآوردهای زیادی بوده است که ثمرات آن را تا به امروز نیز میشود برشمرد.بررسی این جنگ نابرابر در حوزههای مختلف قابل بررسی است اما بررسی آن در حوزه نظامی و فرهنگی ما را با دو جنبه سختافزاری و نرمافزاری جنگ بیشتر آشنا میکند.این مقاله در نظر دارد با در نظر گرفتن شرایط امروز کشور از حیث نظامی و فرهنگی به این سئوال پاسخ بدهد که آیا توانستهایم به اندازه دستاوردهای نظامی به دستاوردهای فرهنگی نیز نائل شویم؟
واژههای کلیدی: دفاع مقدس، ملت ایران، رهبری امام خمینی(ره)
برهه زمانی جنگ تحمیلی:
دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در واپسین روزهای تابستان سال 1359 در حالی که کشور درگیر پاکسازی باقیمانده رژیم پهلوی در سطوح مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، نظامی و امنیتی بود ؛ نیروهای متجاوز بعثی خاک کشور را اشغال نمودند. در واقع همین شرایط زمانی حاکم بر کشور بود که مزدوران استکبار را به وسوسه انداخت تا قبل از قوام یافتن انقلاب اسلامی ایران ، این حرکت مردمی را در نطفه خفه نمایند.
با فرو پاشی نظام شاهنشاهی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران مبانی ، ساختارها و مولفههای قدرت نظامی در کشور دچار تغییر و دگرگونی عمیق شد. با پیروزی انقلاب اسلامی ما به دلیل روشن نبودن وضعیت کاری و خدمتی، برخی از فرماندهان وکارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران به پادگانهای خود نرفتند. برای مردم مهمترین مسئله اطمینان ارتش و پیوستی کامل آنها به حرکت انقلابی بود.(مرادپیری، شریفی،1392 : 52)
البته در این بین انقلاب مردم که در پی براندازی رژیم 2500ساله شاهنشاهی و رهبری حضرت امام خمینی (ره) ایجاد شده بود مورد غفلت دشمن قرار گرفته بود. دقیقا در برههای از زمان که مردم ایران با توکل بر خداوند وحدت کلمه و رهبری امام خمینی(ره) توانسته بودند ملجا و امید تمام مستضعفان عالم قرار بگیرند و روحیه خود باوری در ملت بارور شده بود. دشمن باور اینکه با دفاع تمام قد ملت رشید ایران مواجه شود را نمیکرد.
صدام روز شروع جنگ را روز صاعقه و نام جنگ را قادسیه و خود را سردار قادسیه نامیده بود. قادسیه همان جنگی بود که در صدر اسلام مسلمانان، ایران را فتح کرده بودند. شهریور 59 که به پایان میرسید جنگی آغاز شد که پاییز آن سال را خونین کرد.(شیر علینیا،1389: 19)
وضعیت نظامی ایران:
همانطور که اشاره شد وضعیت نظامی کشور در طول 8 سال دفاع مقدس بگونهای بود که میبایست ، نیروهای وابسته به رژیم پهلوی از محیطهای نظامی کشور خذف شوند و نیروهای معتقد انقلابی جایگزین آنها شوند. در چنین شرایطی حضرت امام خمینی(ره) تشکیل نیروی بسیج مردمی را مد نظر قرار دادند ، تا جهت مدیریت نظامی کشور از توان نیروهای انقلابی بهره برده شود . البته در این بین، نیروهای مختلف و آموزش دیده نظامی در کشور نیز دوش تا دوش نیروهای بسیج مردمی در مسیر حفظ کیان اسلامی از بذل و بخشش جان و مال خود دریغ ننمودند. در جنگ 8 ساله آنچه گذشت مدیریت آنی و لحظهای جنگ بود و فرصت ایجاد زیر ساخت در طولانی مدت فراهم نبود.
وضعیت نظامی دشمن:
از زمان روی کار آمدن حزب بعث، عراق همواره در پی تقویت و توسعه توان نیروهای مسلح خود بود. از این تاریخ ، به طور مرتب بر کمیت و کیفیت ارتش بعثی عراق افزوده شد. در این دوران ، عراق با ستفاده ازپیمان دوستی 15 ساله با شوروی که در سال( 1972م ) بین دو کشور به امضاء رسیده بود، تمام نیازمندیهای تسلیحاتی، آموزشی ، تدارکاتی و سازماندهی ارتش بعث را عمدتا از شوروی تامین میکرد. این کشور توانست با برخی از دولتهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا نیز قردادهایی به متنظور تامین جنگ افزارهای و تجهیزات نظامی منعقد کند. بر مبنای دکترین شوروی، راهبرد قدرت نظامی عراق، بر اساس یک ((استراتژی زمین پایه)) طرح ریزی شده بود . بنابراین ستون فقرات ارتش عراق، متکی بر نیروی زمینی و تشکیل سه سپاه بزرگ، برنامه ریزی شده بود. ((مرادپیری، شریفی، 1392: 57)
در حالی کشور عراق به ایران حمله کرد که از مدتها قبل در تدارک این تجاوز بود و دستهای استکبار نیز این کشور مزدور را تجهیز نظامی کرده تا بتواند انقلاب اسلامی ایران را زمینگیر نماید و مجددا بتوانند ثروتهای ملت ایران را به یغما ببرند. در این بین اکثر دول عالم بصورت مستقیم و غیر مستقیم در یک جنگ نا برابر از کشور عراق حمایت می نمودند و کشور ماد در حالی که نیازمند ابتدایی ترین تجهیزات نظامی بود ، نمیتوانست نیازهای خود را از جهان غرب تامین نماید یا حداقل به سختی میتوانست در این رابطه با دنیا تعامل داشته باشد. کشور عراق در طول جنگ تحمیلی انواع واقسام سلاحهای دول غربی را بکار گرفت که در این بین سلاحهای هستهای و شیمیایی غرب بعنوان یک سند زنده وحشیگری تا همیشه بعنوان لکه ننگی در تاریخ بشریت از اذهان پاک نخواهد شد . از آنچه گفته شد میتوان نتیجه گرفت در جنگ 8ساله ایران و عراق توازن نظامی برقرار نبوده و کشور ما با دنیای استکبار به مقابله بر خواست.
نقش مشارکت مردمی در اداره جنگ تحمیلی:
بدون شک قسمت عظیمی از مدیریت جنگ تحمیلی بر دوش مردم قهرمان ایران بود . مردمی که خودشان انقلاب اسلامی را بوجود آورده بودند نمیخواستند که مجددا کشور مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار بگیرد؛ به همین خاطر صحنههایی که مردم مسلمان ایران در دوران 8سال دفاع مقدس بوجود آوردند در تاریخ ایران بینظیر است. مردم ایران در طول این 8سال بدون چشمداشت هر آنچه را که داشتند در طبق اخلاص نهاده و سپاه اسلام که بدنه آن نیز خود آحاد مردم بودند یاری نمودند . چنانچه عزم و اراده مردم در جهاد با دشمن نبود میتوانست دشمنان کشور را جهت اشغال خاک کشور به آرزوی خود برساند ولی مردم با وحدت کلمه و ایثار بذل جان و مال از کیان کشور و اسلام دفاع کردند.
حضرت امام خمینی(ره) در قسمتی از وصیت نامه سیاسی الهی خود فرمودند:من با جرآت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاظر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول لله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیر المومنین و حسین بن علی (ع) می باشند . آن حجاز که در عهد رسول الله (ص) مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمیکردند و با بهانههایی به جبهه نمیرفتند که خداوند تعالی در سوره ((توبه)) با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است.
نقش رهبری امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی:
با مطالعه تاریخ ایران در مییابیم که مراجع تقلید و روحانیون مورد اعتماد ، همواره توانستهاند حرکت مردمی بر ضد استبداد را به ثمر برسانند.
از جمله این عالمان دینی حضرت امام خمینی(ره) است که در قرن معاصر با مدیریت الهی خود موفق شد ضمن به ثمر رساندن قیام مردم در بهمن 57، در سایه تدابیر و موقعیت سنجی ایشان ، ملت ایران توانست با دفاع قهرمانانه، حتی یک وجب از خاک کشور را در دفاع مقدس خود به دشمنان واگذار ننمایند.
مرد م با اعتقاد و باوری که نسبت به حضرت امام خمینی(ره) داشتند ایشان را بعنوان فرمانده سرنوشت خود پذیرفتند. حضرت امام خمینی(ره) نیز با توجه به فرامین اسلام و داشتن روحیه ایمانی و الهی خود توانست جهاد مردم ایران را مطابق بر فرامین قرآن کریم به سرانجام برسانند.
حضرت امام (ره) در فرازی میفرمایند: آن که فرمان داده است به همه ما ، خداست. فرمانده همه خداست اوست (که) دفاع را واجب کرده است و اوست که فرمانده کل قواست.(صحیفه نور، 1364، جلد 23)
نقش معنویت در دفاع مقدس:
مسائل معنوی یکی از عوامل مهم حرکت در دفاع مقدس بود. در واقع از جمله عوامل مهمی که توانست ، انگیزه جهاد در راه خدا ایجاد نماید و جوانان کشور را به سمت میادین جنگ بکشاند خدا باوری و اعتقادات مذهبی بود. نهضت عاشورای حسینی و قیام سید الشهدا در سال 61 هجری چنان شوری ایجاد کرد که صحنههای آن قیام الهی در اوج شعور در میدان 8 ساله دفاع مقدس ما تکرار شد و شاید بعد از نهضت حسینی، نهعضت خمینی(ره) یکبار دیگر یاد آور قیام امام حسین(ع) و یاران پاک نهادش باشد. دعا ، توسل و توکل بر خداوند در همه قریب به سه هزار روز جنگ تحمیلی ساری و جاری بوده است و هیچ حرکت بزرگی بدون در نظر داشتن محور بودن خدا طرح ریزی نمیشد و خداوند نیز به وعدههای الهی خود وفا دار ماند و برگ زرینی بر کتاب قطور افتخارات این ملت افزود.
مقام معظم رهبری در فرازی میفرمایند: ما عبادات فردی، عبادات اجتماعی ،عبادات سیاسی ، عبادات ناب و خالص داریم که مربوط به نیمه شبهاست؛ مال هنگام دعا و مناجات و هنگام سخن گفتن با خدا و تضرع است. هر کدام از اینها درجه است . هرکدام از اینها ، شما را مثل پولاد آب دیده محکم میکند . این جوانها را مستحکم میکند؛ آنها را خلل ناپذیر و در مقابل نفوذ شیطان ، نفوذ دشمن، نفوذ عوامل فساد و در مقابل تهاجم فرهنگی، آسیب ناپذیر میکند.(مقام معظم رهبری،1385 :92)
دستاوردهای نظامی کشور بعد از جنگ تحمیلی:
اگر چه ماشین جنگی کشور ما در طول 8 سال دفاع مقدس مجهز به تجهیزات روز نظامی نبود؛ اما کمبود های موجود نظامی باعث ایجاد خلاقیت و رسیدن به خود کفایی در ساخت سلاح و تجهیزات نظامی شد ودستاوردهای این جنگ باعث ظهور فرماندهان و سرداران توانمندی شد که تا سالیان متمادی بتوانند در راستای دفاع از دستاوردهای نظام اسلامی به ایفای نقش بپردازند. امروز نیروهای نظامی کشور ما به یمن دفاع مقدس و خون شهیدان یکی از متعهدترین و توانمند ترین نیروی نظامی در سرتا سر دنیا هستند و بعد از قریب 3 دهه از جنگ تحمیلی هیچ دشمنی نتوانسته است چشم طمع به خاک سرزمین ما بنهد و هرگاه نیز دشمنان به این آب و خاک طمع ورزیدهاند با حضور پر صلابت نیروهای نظامی کشور ما مواجه شدهاند و از مواضع تجاوزکارنه خود کوتاه آمدهاند و این نیست جز دستاوردهای نظامی جنگ تحمیلی و دفاع مقدس .
دستاوردهای فرهنگی بعد از دفاع مقدس:
اشاره شد که یکی از دلایل مهم توفیق در 8 سال دفاع مقدس مربوط به بعد معنوی و اعتقادی است . سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که با توجه به اینکه ارزشهای اعتقادی تا به این اندازه میتواند راهگشا باشد آیا توانستهایم آنرا به نسلهای بعدی گوشزد نماییم؟ متاسفانه باید بپذیریم که این مهم به اندازه دستاوردهای نظامی نتوانسته است در سطح جامعه ساری و جاری شود و فراگیری آن در جامعه آنچنان که شایسته بوده است محقق نشده است . البته نه اینکه ارزشهای معنوی امروز در جامعه ما رنگ باخته است ولی نتوانستهایم نسلهای مختلف را با این مبانی و اصول انسانساز بخوبی آشنا نماییم.
اینکه چرا این مهم در مسیر خود انتقال نیافته است نیاز به یک بحث کارشناسی دارد که در این مجال نمیگنجد اما مسلما آنچه که مشخص است در این رابطه برنامه خاصی نداشتهایم
مشکلات فرهنگی و دینی جامعه امروز ایران:
متاسفانه جامعه امروز کشور بویژه در حوزه جوانان، بصورت فزایندهای دین گریز شده است . در این رابطه هر کسی با توجه به دیدگاهی که دارد دلایلی را عنوان مینماید . ام نکته اصلی این است که نتوانستهایم ذائقه جوانان در مقاطع زمانی مختلف از انقلاب اسلامی را متمایل به ارزشهای دینی نماییم.
در نظر نگرفتن اقتضائات زمانی و مکانی و ارائه رفتارهای دینی و مذهبی یکسان در تمام زمانها و مکانهای مختلف باعث آن شده است که نسل جوان ما نتواند با معیارها و ارزشهای اسلامی و انقلابی ارتباط مناسبی برقرار کند. ارتباطگیری صحیح بین نسلها، امروز یکی از دغدغههای مهم جوامع بشری است . این ارتباطگیری صحیح اگر بخوبی انجام نگیرد بین نسلهای مختلف شکاف بوجود میآید که امروز به گسست نسلها مشهور است. بنابراین انتقال مفاهیم ارزشی یک وظیفهای است که میبایست نسل به نسل منتقل شود .
سئوالی که در این جا مطرح میشود این است که آیا ما توانستهایم این انتقال را بدرستی انجام دهیم؟ از سئوالات دیگری که در این رابطه مطرح میشود اینکه آیا نسل امروز که در قرن 21 حضور دارد و خود را با دنیای فضای مجازی روبرو میبیند میتواند این جذابیتها را بگونهای مدیریت نماید که غرق در این فضا نشده و بتواند انسان دینداری هم باشد؟
جواب این سئوال در بین نسلهای مختلف متفاوت پاسخ داده میشود . افرادی که فضای جبهه و جنگ را تجربه کردهاند را نمیتوان با فضای جوانان دهه 70 به بعد انقلاب مقایسه کرد و از این دو گروه به یک اندازه و به یک میزان انتظار داشت. البته منظور این نیست که این دو نسل باید متفاوت عمل نمایند بلکه سئوال اساسی این است که همان ارزشهای بسختی بدست آمده دفاع مقدس بگونهای انتقال یافته است که جوانان امروز بتواند به درک درستی از آن نائل شود؟ در پاسخ باید گفت به همان اندازهای که جامعه فاقد این ارزشها است ، به همان اندازه در انتقال مفاهیم ارزشی در جامعه قصور و کوتاهی شده است.
ما در دوران خاصی قرار گرفتهایم، یا در حال قرار گرفتن هستیم که در آن ویژگیهای جدیدی نسبت به گذشته در حال ظهور است. هر نظام تربیتی، پویاییاش در این است که اصول ، روشها و کارکردهای خودش را از حالت ایستا خارج کند و بتواند خواستههایش را متناسب با دگرگونیهای محیطی، شاداب و زنده نگه دارد . اگر یک نظام تربیتی بدون توجه به دگرگونی ها شرایط محیطی ، بخواهد از اصول و شیوههای معینی، به نحو ثابت برای همه زمانها و مکانها استفاده کند، محکوم به مرگ خواهد بود.(باقری،1388: 58)
ظرفیتهای دینی و ارزشی در جامعه ایران:
شاید در رابطه با ظرفیتهای دینی و ارزشی در جامعه بتوان به موارد متعدد اشاره کرد. مکتب انسان ساز اسلام ومذهب تشیع دارای چنان ظرفیتی است که قدرت سازندگی روحی و اخلاقی جامعه را تا حد بسیار زیادی دارا میباشد. در برهههای مختلف زمانی و مکانی هرگاه از این ظرفیت بخوبی استفاده شده است کشور به سمت خودکفایی و استقلال همه جانبه حرکت نموده است؛ و هرکجا نیز این ظرفیتهای عظیم و الهی را نادیده گرفتهایم نتوانستهایم روی پای خود بایستیم.
دفاع مقدس و سرداران جنگ تحمیلی و سیره زندگی آنها یکی دیگر از ظرفیتهایی است که نتوانستهایم از آن در حوزه فرهنگ بهره برداری مناسبی داشته باشیم و متاسفانه این دستاورد عظیم در همان زمان و برای گروهی محدود در جامعه باقی مانده است.
مساجد و مرکز مذهبی متعددی در کشور وجود دارد که جوانان جامعه را نتوانسته به خوبی بخود جذب نماید و اصولا برنامهای جهت جذب مخاطب بیشتر و تازه تر ندارند. در واقع در مقایسه با هجمههای دشمنان جهت زدودن اخلاق و دین باوری از جامعه ، نتوانستهایم از این ظرفیتها جهت خنثی نمودن دسیسههای دشمنان استفاده نماییم.
حوزههای علمیه، دانشگاهها هر کدام بصورت ویژهای میتوانند در رابطه با گسترش اخلاق و تقویت مباحث فرهنگی و دینی ایفای نقش نمایند. به شرطی اینکه از اهل فن جهت بکارگیری این فرصت ها استفاده و بهره برده شود.
یعنی خداوند بر مومنان منت کذاشت آنگاه که رسولی از جنس خودشان برانگیخت تا آیات خدا را بر آنان فروخواند و پاکیزهشان گرداند و کتاب و حکمت را تعلیمشان دهد در حالیکه قبل از آن در گمراهی آشکار بودند.(آل عمران /164)
نتیجهگیری:
در آغاز جنگ تحمیلی 8 ساله اگر چه توان نظامی کشور بگونهای نبود که بتواند در میدان رقابت تسلیحاتی مبارزهای رو در رو داشته باشد ولی قدرت ایمان ، ایثار و فداکاری که نشات از روحیه بالای اعتقادی و توکل بر خداوند داشت توانست تمام خلاهای موجود لجستیکی را جبران نماید و سرانجام 8سال دفاع مقدس با سرافرازی و بدون از دست دادن حتی یک وجب از خاک کشور پایان یافت. بعد از دفاع 8 ساله ، دستاورد های جنگ تحمیلی در دو حوزه نظامی و فرهنگی مورد بحث این مقاله است که با توجه به آنچه گفته شد به این نتیجهگیری میرسیم که اگر چه توانستهایم در حوزه نظامی موفق عمل نماییم ، ولی در بعد فرهنگی، آنچنان که شایسته و بایسته است نتوانستهایم توفیق داشته باشیم. برای این منظور دلایلی را مطرح نمودیم که از آنجمله اینکه همزمان با ظهور تکنولوژی نتوانستهایم این مبانی و اصول ارزشی را به زبان روز و مطابق با ذائقه جامعه بویژه جامعه جوان کشور بیان نماییم.
پیشنهادها:
معرفی سرداران و رزمندگان جبهههای نبرد حق علیه باطل بعنوان الگوهایی مناسب جهت نسل جوان
استفاده از فنآوریهای روز جهت انتقال مفاهیم و ارزشهای 8 سال دفاع مقدس برای گروههای مختلف سنی در کشور اعم از نرم افزارها و بازیهای رایانهای جهت جوانان
استفاده از جذابیتهای هنری ، سمعی و بصری در انتقال مفاهیم دفاع مقدس نظیر فیلم وموسقی
در نظر گرفتن شرایط زمانی و اجتماعی جامعه امروز ایران در مقایسه با دهههای ابتدایی انقلاب اسلامی و دور شدن از ایستایی در زمانهای ابتدایی از حیث تحول در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
دوری از اجبار و اکراه و تربیت سلیقهای از سوی متولیان تربیت بویژه والدین و مراکز آموزشی
پاسخگویی توام با صبر و حوصله به سئوالات و ابهامات جوانان در حوزههای فرهنگی و مذهبی بویژه دفاع مقدس
افزایش مشارکت جوانان در حوزههای فرهنگی و اجتماعی و بهرهگیری از نظرات و دیدگاههای ایشان
فرصت دانستن ظرفیتهای دانشجویی و بکارگیری صحیح آن جهت تقویت بنیانها و اصول حقه جمهوری اسلامی ایران
ایجاد ارتباط منطقی بین حوزه و دانشگاه و رصد دقیق جریانات مختلف و تبیین و تشریح آن به هر دو گروه و پاسخ به سئوالات و ابهامات ایجاد شده
برقراری ارتباط اصولی بین نسلهای مختلف و جلوگیری از ایجاد فاصله وگسست نسلها و ایجاد رابطه منطقی و درک متقابل از طریق آموزش و آگاهی دادن
منابع:
قرآن کریم
باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تعلیم وتربیت اسلامی، 1388، تهران، انتشارات مدرسه
شریفی، مجتبی و مراد پیری، هادی ، آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس،1392،تهران، انتشارات سمت
خامنهای، سید علی، صحنهآرایی دل ، 1385، تهران، موسسه فرهنگی قدر ولایت
وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)
شیر علی نیا، جعفر، روایت آغاز تا پایان 8سال دفاع مقدس، 1389، تهران، انتشارات سوره مهر
صحیفه امام خمینی، جلد 23، 1364 ، تهران ، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
- ۹۵/۱۰/۰۶